Luchtvaartmaatschappijen doen nog relatief weinig met de schat aan klantgegevens die ze onder meer via frequent flyer-programma’s hebben. Techbedrijven die zich richten op ‘big data’ zien echter wel kansen om meer geld uit reizigers te trekken.

Luchtvaartmaatschappijen willen meer samenwerken met technologiebedrijven die zijn gespecialiseerd in het analyseren van klantgegevens. Doel hiervan is om naast de ticketverkoop ook op andere wijze inkomsten te genereren. Zo meldt persbureau Reuters.

Terwijl grootwinkelbedrijven al langere tijd gegevens van hun klanten gebruiken, zijn luchtvaartmaatschappijen op dit gebied achter gebleven. Pas sinds kort kijken ook zij naar de schat aan informatie die voortkomt uit frequent flyer programma’s.

Vliegtickets nauwelijks kostendekkend

“Vandaag de dag zijn de opbrengsten uit de ticketverkoop nauwelijks kostendekkend”, aldus Uwe Klenovsky, Commercial Director of Thomas Cook Airlines op de CAPA World Aviation Summit in Antwerpen afgelopen vrijdag.

IATA voorspelt dat luchtvaartmaatschappijen wereldwijd dit jaar een winst van 2,4 procent behalen. Hoewel dit hoger ligt dan de winst in 2013, is het een groot verschil met de tien procent marge die in de jaren 60 werd bereikt.

Opbrengst per passagier

Deel van het probleem is dat luchtvaartmaatschappijen te lang hebben gedacht in termen van opbrengsten per stoel in plaats van opbrengsten per reiziger.

Terwijl winkelbedrijven gemakkelijk aan informatie van klanten kunnen komen omdat er wekelijks of dagelijks inkopen worden gedaan, ligt dat voor luchtvaartmaatschappijen anders. Reizen is vaak een meer incidentele activiteit.

Data uit social media-profielen

Sabre Airline Solutions, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het verzamelen en gebruiken van reizigersinformatie, zegt dat luchtvaartmaatschappijen hebben gevraagd om gegevens van social media-profielen van hun klanten te verzamelen. Het gaat niet alleen om de profielen zelf maar ook om de activiteiten van klanten op social media.

Amadeus, die aan veel luchtvaartmaatschappijen en vergelijkingssites systemen levert voor het zoeken naar vluchten, ziet een mogelijkheid om hierbij ook aandacht te besteden aan hotelboekingen en reisaankopen, zodat luchtvaartmaatschappijen meer kunnen gaan verdienen.

Klant verleiden tot uitgaven

Ethiopian Airlines verwacht dat het beter gebruiken van klantdata het mogelijk maakt om klanten die veel geld uitgeven, aan te moedigen om meer uit te geven. "We willen klanten die veel geld besteden, beter in kaart brengen. Dit geldt voor aankopen die op de luchthaven en aan boord tijdens de vlucht worden gedaan", aldus Tewolde Gebremariam, CEO van Ethiopian Airlines, op de CAPA World Aviation Summit.

"Data laat zien dat klanten van luchtvaartmaatschappijen zich vooral bezighouden met de prijs op het moment dat zij een ticket boeken. Eenmaal op de luchthaven en aan boord wordt er makkelijker geld uitgegeven", aldus Decius Valmorbida, hoofd Distribution Marketing bij Amadeus. Volgens Valmorbida geeft deze informatie de mogelijkheid om te gaan werken met gerichte marketing activiteiten.

www.luchtvaartnieuws.nl

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl